انتخاب راکت تنیس برای هر فرد با توجه به نوع بازی، سطح بازی و ویژگی‌های فردی متفاوت است.برای خرید راکت ویژگی‌های مختلفی را مد ‌نظر قرار می‌دهیم.راکت‌های تنیس به انواع قدرتی، کنترلی و تویینر تقسیم می‌شود.

راکت های اولیه تنیس از چوب ساخته  می شدند با گذشت زمان ، فناوری راکت تنیس کاملاً تغییر کرده است. امروزه راکت های تنیس از طیف گسترده ای از مواد، برای به حداکثر رساندن عملکرد و دوام طراحی شده اند. گرافیت ، آلومینیوم، بور/ کولار

 انتخاب راکت تنیس به کمک اطلاعات تخصصی  که روی آن نوشته شده است، صورت می گیرد.  اطلاعات تخصصی  در خرید راکت به شرح زیر است:

  1. اندازه صفحه راکت head size
  2.  طول راکت length
  3.  وزن weight
  4.  بالانس balance
  5. سختی قاب frame stiffnes
  6.  ضخامت فریم racquet beam
  7. وزن سویینگ sweeng weight
  8. الگوی زه string pattern
  9.  کشش زه string tension
  10.  گریپ grip

انواع راکت‌های تنیس

راکت‌های تنیس در سه دسته قدرتی، کنترلی و تویینر جا می‌گیرد.

راکت‌های قدرتی عموما راکت‌هایی دارای اندازه صفحه بزرگ، وزن سبک، طول بیشتر و سرسنگین و یا بالانس متعادل برای حفظ وزن کافی در منطقه برخورد هستند. این راکت‌ها مناسب بازیکنان مبتدی یا بازیکنانی با سویینگ ( تاب سر راکت) کوتاهتر و کندتر است که بدنبال قدرت بیشتر هستند.

راکت‌های کنترلی راکت‌هایی مناسب افراد حرفه‌ای و بازیکنان پیشرفته است. وزن این راکت‌ها معمولا سنگین، دارای اندازه صفحه کوچکتر، ضخامت فریم نازکتر و انعطاف ‌پذیرتر است با طول استاندارد و برای حفظ قدرت مانور سر سبک هستند. در نتیجه این دسته از راکت‌ها با قدرت کم برای بازیکنانی طراحی شده است که قدرت بدنی کافی دارند و راکت‌های کنترلی را ترجیح می‌دهند.

راکت‌های تویینر راکت‌هایی بین قدرتی و کنترلی و بسیار محبوب هستند . راکت‌های تویینر مقداری از سبکی و قدرت راکت‌های قدرتی را با مقداری از کنترل راکت‌های کنترلی با هم دارد. این راکت‌ها اغلب با وزن سبک یا متوسط با بالانس کمی سر سبک تا کمی سر سنگین با اندازه سر متوسط است.

هنگام خرید راکت تنیس یکسری مشخصات توسط شرکت سازنده ارایه شده است که به فرد برای خرید راکت مناسب با سطح بازی و توان بدنی خود کمک می‌کند.

مشخصات راکت تنیس

1- اندازه صفحه راکت 

اندازه سر راکت مساحت درون قاب راکت است که توسط زه پوشیده می‌شود و واحد اندازه گیری آن اینچ است. سه اندازه سر راکت اینگونه تقسیم می شود:

  • midsize/contro         85-96 inc
  • midplus/twiner         96- 106 inc
  • oversize/power        106-115 inc

اندازه سر راکت بزرگتر قدرت بیشتری فراهم می کند. و همچنین سطح برخورد بزرگتر و سوییت  اسپات ( نقطه شیرین که منطقه‌ای در مرکز زه است و ضربه زدن با این قسمت حداکثر کارایی را دارد) بزرگتری را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. برای بازیکنان مبتدی معمولا اندازه سر راکت  100 اینچ یا بزرگتر توصیه می‌شود. ولی نباید فراموش کرد که اندازه سر بزرگتر احتمال خطا را هم بیشتر می‌کند.

بازیکنان با تجربه‌تر و تنیس‌بازان حرفه‌ای با دقت، مهارت، قدرت و تکنیک پایدارتر معمولا از راکت‌هایی با سر کوچکتر mid size استفاده می‌کنند. با کوچک شدن اندازه سر راکت، قدرت راکت کاهش می‌یابد و در نتیجه کنترل و قدرت مانور پذیری بیشتر می‌شود.

2- طول راکت 

طول استاندارد راکت تنیس بزرگسالان 27 اینچ است اما راکت‌هایی با طول 26.5 تا 29 اینچ هم موجود می‌باشد. راکت‌های طولانی تر باعث افزایش قدرت در سرویس و در کل قدرت کمی بیشتر از راکت‌های استاندارد می‌شود. طول اضافه شده در راکت‌های طولانی‌تر باعث ایجاد وزن بیشتر سویینگ (تاب سر راکت) می‌شود به این معنی که قدرت مانور پذیری کمتر می‌شود. برای حل این مشکل معمولا این راکت‌ها سبک‌تر هستند.

3- وزن

وزن یکی از مهمترین ویژگی‌های راکت است. وزن استاندارد معمولا بین 240-310 گرم است. راکت‌های سنگین 310 گرم و بیشتر قدرتمند و پایدار هستند و شوک کمتری را نسبت به راکت‌های سبک منتقل می‌کنند.

بازیکنان حرفه‌ای با ضربه‌های سریع و عمقی راکت‌های سنگین‌تر را ترجیح می‌دهند. زیرا که در بازی های نت (لب تور) و بازگشت سرویس ثبات داشتن یک مزیت است. راکت‌های سبک‌تر قابلیت مانور بیشتری دارد و به سبب سویینگ سریع‌تر می تواند چرخش زیادی تولید کند.

4- بالانس 

بالانس یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های راکت است. تعادل راکت شامل سه حالت می‌شود: سر‌سبک، سر‌سنگین و متعادل

   راکت‌های سر سبک بیشتر وزنش به سمت انتهای دسته راکت قرار دارد. بیشتر بازیکنان حرفه‌ای با بازی کنترلی راکت‌های سر‌سبک دارند. تا چرخش و قدرت مانور بیشتری داشته باشند. راکت‌های سر‌سنگین معمولا سبک وزن هستند. با وجود وزن کلی با جرم زیادی که به سمت سر راکت قرار دارد، مقداری ثبات حفظ می شود. این راکت‌ها بیشتر مناسب بازیکنان مبتدی و کم‌ تجربه است. زیرا این افراد سویینگ کوتاهتر و قدرت کمتری دارند. راکت‌های تعادلی که توزیع وزن در آنها به طور یکنواخت است. این راکت‌ها بدون اینکه خیلی سبک یا خیلی سنگین باشند ترکیبی از ثبات و قدرت مانور را دارند.

5- سختی قاب

سختی قاب عددی است که با نمره RA نشان داده می شود. 63 RA به پایین انعطاف پذیر، 64-67 RA سختی متوسط و 68 RA به بالا قاب سفت است.

راکت‌های سخت‌تر در اثر ضربه انحراف ندارند که منجر به تخلیه کمتر انرژی نسبت به راکت‌های انعطاف‌ پذیر می‌شود. سختی قاب تنها بر قدرت تاثیر نمی‌گذارد، بلکه کنترل و راحتی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی راکتی که قدرت بیشتری دارد کنترل کمتری دارد. با این حال تا حد زیادی به نوع بازی بازیکن، توانایی و نوع زهی که روی راکت نصب می‌شود بستگی دارد.

بازیکنان پیشرفته کنترل راکت انعطاف پذیر را ترجیح می‌دهند. زیرا یک چرخش سریع و طولانی دارد و قدرت خودش را تامین می‌کند. بازیکنان مبتدی یا متوسط راکت‌های سخت‌تر را برای ترکیب کنترل و قدرت ترجیح می‌دهند. خیلی از بازیکنان پیشرفته نیز قاب سخت‌تر و قدرتمند‌تر را در صورت ترکیب با زه کنترل گرا دوست دارند. زیرا به این بازیکنان امکان می‌دهد تا با قدرت و چرخش زیاد ضربه بزنند.

در آخر یک قاب بسیار سخت نسبت به یک قاب متوسط ضربه بیشتری را به آرنج و شانه منتقل می‌کند. و بازیکنانی که مشکل بازو و شانه دارند بهتر است فریم‌هایی با 66 RA یا کمتر انتخاب کنند.

6- ضخامت فریم 

هرچه فریم ضخیم‌تر باشد، قدرت راکت نیز بیشتر خواهد شد. اکثر راکت‌های کنترلی دارای ضخامتی بین 18-21 میلی‌متر هستند. و بیشتر راکت های قدرتی دارای پهنای فریم 25-28 میلی‌متر هستند. راکت‌هایی با عرض 22-24 میلی‌متر ترکیبی از قدرت و کنترل را فراهم می‌کند.

7- وزن سویینگ 

وزن سویینگ اندازه گیری میزان سنگینی وزن یک راکت هنگام چرخاندن است. راکت‌هایی با وزن سویینگ بالاتر چرخش سخت تر ولی راحتی، قدرت و ثبات بیشتری دارد. راکت‌هایی با وزن سویینگ کمتر برای چرخش راحت‌ترند اما ثبات کمتری دارند.

بازیکنان پیشرفته وزن سویینگ بالاتر را هنگام بازی با سرعت بالا ترجیح می‌دهند. زیرا به آنها امکان می‌دهد تا جهت ضربه‌های سرعتی حریف را تغییر دهند و با قدرت بیشتری ضربه بزنند. از طرفی بازیکنان مبتدی و متوسط وزن سویینگ کمتر را ترجیح می‌دهند. زیرا شتاب بیشتری دارد و برای ایجاد سرعت چرخش بیشتر به آنها کمک می‌کند. وزن سویینگ عددی بین صفر تا 1000 است. وزن سویینگ 305 و کمتر مناسب مبتدیان است. وزن سویینگ 310-325 با قدرت مانور و پایداری متوسط مناسب همه سطح توانایی‌ها و ایده آل برای سطح متوسط است. و 325 و بیشتر بسیار پایدار و مناسب بازیکنان پیشرفته است.

8- الگوی زه 

الگوی زه تعداد ردیف های زه اصلی و فرعی است. 2 نوع الگوی زه داریم: الگوی باز 16و19 و الگوی بسته 18و20.

الگوی زه باز بیشتر از یک الگوی متراکم در اثر برخورد توپ تغییر جهت می‌دهد و باعث بازگشت توپ با زاویه پرتاب بیشتر می‌شود و دوام کمتری دارد. الگوی زه بسته در اثر برخورد توپ زباد جابجا نمی‌شود و در نتیجه انرژی برگشتی کمتری ایجاد می‌کند. خیلی از بازیکنان الگوی زه بسته را برای کنترل بیشتر ترجیح می‌دهند.همچنین این فاصله نزدیک باعث دوام بیشتر زه می‌شود و برای الگوی بسته از زه‌های نازکتر استفاده می‌کنند.

9- کشش زه 

همه راکت‌های تنیس دارای یک محدوده کششی به توصیه تولید کننده هستند. این توصیه هم برای عملکرد بهینه و هم برای اطمینان از اینکه زه در کشش بیش از حد بالا باعث تغییر شکل قاب یا ترک آن می‌شود.ولی برای بازیکنان حرفه‌ای درخواست کشش زه دامنه گسترده‌ای دارد. بر حسب نوع بازی و دیگر ویژگی‌های راکت انتخاب می‌شود. کشش‌های معمولی زه از 40-65 پوند است اما بازیکنان حرفه‌ای از محدوده گسترده‌تری استفاده می‌کنند.

زه‌ها جنس‌های مختلفی دارند: روده طبیعی، چند رشته‌ای، پلی استر و نایلون

کشش کمتر محدوده ای بین 40-50 پوند را شامل می‌شود. البته بعضی بازیکنان حتی کشش کمتر را هم انتخاب می‌کنند. از ویژگی‌های کشش کمتر قدرت بیشتر، چرخش بیشتر، کنترل کمتر و ماندگاری بیشتر است.برای کسانی که دارای آسیب مچ و بازو هستند، کشش کمتر بهتر است.

قبل از زه کشی بسیار اهمیت دارد که نوع بازی خود را بشناسید. به طور مثال بازیکنان حرفه‌ای و قدرتمند کشش بیشتر را ترجیح می‌دهند. زیرا قدرت بدنی کافی دارند و بدنبال کنترل هستند.

کشش بالاتر بین 55-65 پوند است در بعضی موارد استثنایی بالاتر هم هست. به طور کلی کشش بین 55 پوند تا 65 پوند انتخاب عالی برای کشش بالا است زیرا می‌توانید همزمان قدرت و کنترل را تجربه کنید. ویژگی‌های کشش بالا قدرت کمتر، چرخش کمتر، کنترل بیشتر و ماندگاری کمتر است. این ویژگی‌ها برای یک بازیکن قدرتمند و تهاجمی با زهی از جنس پلی استر که بدنبال کنترل نهایی راکت و زه هستند مناسب است.

10- گریپ 

انتخاب اندازه مناسب برای گرفتن راکت مهم است. سایز گریپ کوچکتر باعث فشار به ساعد و دست می‌شود و نگه داشتن آن سخت است. سایز گریپ بزرگتر باعث می شود که در اثر ضربه راکت در دست بچرخد و راحتی و کنترل لازم را ندارد. سایز راکت معمولا  روی درپوش پلاستیکی در انتهای دسته نوشته می‌شود. سایز‌های مختلف گریپ به این ترتیب است:

  • 4-1/8 = 1
  • 4-1/4 = 2
  • 4-3/8 = 3
  • 4-1/2 = 4
  • 4-5/8 = 5
  • 4-3/4 = 6

آسان‌ترین راه برای تشخیص اندازه گریپ این است که وقتی راکت را در دست نگه می‌دارید، اگر انگشت اشاره دست دیگر را بین انگشتان و کف دست قرار دهید به اندازه یک انگشت فاصله داشته باشد.

انتخاب راکت تنیس