چگونه کفش تنیس مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب کفش تنیس مناسب برای هر شخص با توجه به آناتومی‌ پا، استایل بازی و سطحی که روی آن بازی می‌کند متفاوت است. ولی انتخاب آگاهانه و درست می‌تواند سطح بازیکن را ارتقا دهد.

کفش تنیس مناسب یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که لازم است تا بتوان در شرایط مناسب جسمانی به توپ رسید. برای بازیکنان و تنیس دوستان، تنیس بیشتر از یک سرگرمی است. تنیس ورزشی است که به آن علاقه داریم و همراه با خوشی و لذت است. گاهی سخت، گاهی خسته کننده، گاهی اوقات الهام بخش و بعضی اوقات ناراحت کننده است. ولی با همه اینها یک بازیکن تنیس نیاز به آمادگی جسمانی مناسب دارد. چرا که با سرعت زیاد از یک طرف به طرف دیگر زمین می‌دود، می‌ایستد، می‌جهد و سُر می‌خورد.

با توجه به تنوعی که در کفش‌های تنیس وجود دارد تصمیم گیری برای خرید کفش مناسب سخت است. در مطلب پیش رو مهم‌ترین نکات هنگام خرید کفش را با توجه به شکل پا و استایل بازی بررسی میکنیم؛

۱نوع زمین بازی

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب کفش تنیس، زیره متناسب با نوع سطحی است که روی آن بازی می‌کنید. به این علت که بازی در هر کدام اززمین‌های هارد، خاک و چمن متفاوت است. بنابراین بازی و حرکات پا نیز متفاوت می‌شود. به منظور بهینه سازی حرکت پا بر روی هرکدام از سطوح طراحی کف کفش باید بگونه‌ای باشد که ساختار سطح زمینی که روی آن بازی می‌شود تحمل کنیم.

کفش هارد

زمین هارد محبوب‌ترین و متداول ترین نوع زمین بازی است. کفشی که در این سطوح استفاده می‌شود ویژگی‌های خاص‌تری نسبت به کفش سایر سطوح دارد. معمولا کفش‌های تنیس هارد کورت دارای یک الگوی اصلاح شده جناغی هستند تا بتوانند ترکیب خوبی از چسبندگی به زمین و رها شدن از آن داشته باشند. این کفش‌ها معمولا شامل بالشتک‌ سازی‌های کافی و لایه میانی است تا به بازیکن کمک کند در هر قدم انتقال انرژی داشته باشد. و شوک ناشی از زمین‌های هارد را جذب کند. رویه‌ی این نوع کفش‌ها از جنس سخت ساخته می‌شوند. تا دوام بیشتر و ساپورت بهتری برای پا داشته باشد. همچنین پاهای بازیکن را از صدمات احتمالی به دلیل بازی رویزمین‌های هارد محافظت می‌کند.

hard court shoes

کفش هارد کورت

کفش خاک

الگوی کف کفش‌های زمین‌های خاک، جناغی یا زیگزاگ است. این الگو باعث می‌شود که خاک براحتی از بین این خطوط رد شود. همچنین در طی بازی که بازیکن با سرعت بالا حرکت می‌کند، می‌ایستد‌ و تغییر جهت‌های ناگهانی دارد به زمین بچسبد. و از طرفی طرح جناغی الگویی ایده‌آل برای سر خوردن دارد. و بازیکن می‌تواند به راحتی سر بخورد و دوباره به حالت اولیه برگردد. همینطور این طراحی انقباض مورد نیاز برای حرکت امن به جلو یا عقب را فراهم می‌کند. آخرین نکته در مورد کف کفش و الگوی جناغی این است که، اگر در زمین بازی در زیره کفش خاک جمع شد به راحتی با چند ضربه به کف کفش می‌توان آن را تکاند.

رویه کفش‌های خاک دارای بافت مستحکم‌تری هستند. که نه تنها در جهت کمک به ثبات است، بلکه از ورود خاک به داخل کفش هم جلوگیری می‌کند.

انتخاب کفش مناسب برای تنیس بازی کردن می‌تواند منجر به راحتی، اعتماد‌به‌نفس و افزایش کارآیی بازیکن شود.

clay court shoes

کفش زمین خاک

کفش چمن

زمین‌های چمن هم مانند زمین‌های خاک نرم هستند و فشار کمتری به مفاصل وارد می‌کنند. در انتخاب کفش گزینه‌های زیادی برای این سطح وجود ندارد. با توجه به سرعت بالای این‌ زمین‌ها، برای بازی نیاز به کفشی با زیره‌ مناسب است. کفش‌های زمین‌های چمن شامل برآمدگی‌هایی است که یادآور میخ‌های کف کفش است. این نوع زیره باعث می‌شود بازیکن به خوبی به زمین‌هایی که سُر هستند بچسبد. برآمدگی‌های زیره کفش باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به زمین وارد نکند. و همچنین حس راحتی را به بازیکن هنگام بازی سرعتی منتقل کند. بر خلاف کفش‌های زمین‌های هارد این کفش‌ها بر روی سایر زمین‌های تنیس قابل استفاده نیستند.

grass court shoes

کفش زمین چمن

۲آناتومی پا

ویژگی‌های فیزیکی هر بازیکن متفاوت است.برخی بازیکنان پای پهن‌تری دارند، بعضی باریک‌تر و برخی میانه هستند. ولی جای نگرانی نیست. هر بازیکنی می‌تواند کفش مورد نیاز و متناسب با آناتومی پای خود را پیدا کند. برای این منظور کافی است طول و عرض پای خود را دقیق اندازه‌گیری کند.

روش اندازه‌گیری: یک برگ کاغذ را روی یک سطح صاف قرار دهید. جورابی بپوشید که معمولا هنگام تمرین استفاده می‌کنید. روی کاغذ بایستید و وزنتان را روی پایتان بیاندازید. با یک خودکار که کاملا عمود بر زمین گرفته‌اید، خطی دور پای خود رسم کنید. از پاشنه تا بلندترین انگشت،طول پا و پهن‌ترین قسمت عرض پا می‌باشد.

How to measure your fit

روش اندازه گیری سایز پا

۳استایل بازی

استایل بازی چگونگی حرکت بازیکن را بررسی می‌کند. اینکه بازیکنی سبک پا است. بازیکنی هست که تمام زمین را با سرعت می‌دود. بازیکنی که ضربات سختی از انتهای زمین می‌زند و یا بازیکنی که نگران محافظت از مچ پایش است.

در اینجا متداول ترین سوالاتی که در انتخاب کفش پیش می‌آید پاسخ داده شده است؛

۱- آیا می‌توان کفش‌های زمین خاکی را بر‌روی زمین‌ هارد پوشید؟

زیره کفش‌های زمین خاکی به اندازه کفش‌های زمین هارد بادوام نیستند و در نتیجه استفاده از آن باعث‌می‌شود عمر زیره کوتاه شود. اگر بازیکنی به‌طور مرتب از هر دو نوع زمین استفاده می‌کند، بهتر است برای هر کدام کفش مخصوص تهیه کند.

۲می‌توان از کفش‌ورزشی معمولی در زمین تنیس‌استفاده کرد؟

استفاده از کفش‌های ورزشی دیگر در عملکرد بازیکن تاثیر دارد. و ممکن است منجر به آسیب شود. زیرا این‌کفش‌ها برای استفاده بر روی سطح صاف طراحی شده‌اند و نه برای حرکات جانبی و حرکاتی که در زمین تنیس انجام می‌شوددر نتیجه حمایت خوبی برای پا ایجاد نمی‌کند و احتمال آسیب به مچ پا بیشتر می‌شود.

۳برای افرادی که مچ پایشان مشکل دارد چه نوع کفشی پیشنهاد می‌شود؟

این افراد نیاز به کفش‌هایی دارند که کمی سنگین‌تر باشد. و حمایت جانبی بیشتری داشته باشد تا ثبات بیشتری ایجاد کند. به طور مثال؛ کفشی که در رویه یا پنجه حمایت بهتری دارد و تماما شبکه‌ای نیست و همچنین خطوط حمایت جانبی بیشتری دارد. و هنگام‌ حرکت‌های ناگهانی به طرفین مچ پا و به طور کلی پا را بهتر ساپورت می‌کند.

۴برای راهنایی بازیکنان در انتخاب کفش چه نکاتی مد نظر است؟

اول اینکه از چه کفشی استفاده می‌کنند و توضیح مزایا و معایبش. سپس اینکه بازیکن حرفه‌ای یا تفریحی‌ هستند و هفته‌ای چند بار تنیس بازی می‌کنند. دنبال کفشی با محافظت بیشتر از پا هستند و یا داینامیک بیشتر.

بازیکنی با بازی سنگین‌تر و یا شخصی که مدام دچار مصدومیت می‌شود، بهتر است بدنبال کفشی با حمایت بالاتر باشد. تا شوک ناشی از زمین را بهتر جذب کند. ولی بازیکنان سرعتی نیاز به کفش‌های سبک‌تر دارند.

بررسی استایل پای شخص و پهنای پا باعث محدود شدن گزینه‌ها و انتخاب آسان‌تر کفش‌ می‌شود‌.

۵تفاوت برند‌ها در چیست؟

در حقیقت انتخاب برند کاملا وابسته به اولویت شخص است و در نظر گرفتن مواردی که در بالا گفته شد. مشخصا در برند‌های مختلف قالب کفش‌ها متفاوت است. بعضی از آنها قالب بازتر، بعضی جمع‌تر و برخی قالب میانه دارند. و انتخاب بستگی به آناتومی پا و استایل بازی بازیکن دارد. مهمترین نکته این است که شخص در هنگام خرید از سایز پا استفاده نکند. بلکه با توجه به طول و عرض پا سایز خود را انتخاب کند.

یک قانون کلی وجود دارد؛ ولی در نظر داشته باشید که برای همه کفش‌ها نیست! به طور کلی نایک و آسیکس جزو برند‌های میانه هستند که یک‌ مقدار باریک‌تر هستند. در حالی که برند‌هایی مانند کیسوییس و آدیداس قالب‌ها ی پهن‌تری دارند. برند نیوبالانس برندی است که گزینه‌های بسیار خوبی برای پهنای کفش دارند که شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

انتخاب کفش تنیس