انواع زمین‌های تنیس

انواع مختلفی از زمین های تنیس وجود دارد. که با توجه به شرایط جغرافیایی و فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تور حرفه‌ای تنیس مسابقات در زمین‌های هارد شروع می‌شود. اولین گرند اسلم سال اپن استرالیا در زمین‌های هارد است. بعد از آن فصل زمین‌های خاکی و اپن فرانسه است. تابستان فصل بازی بر روی زمین‌های چمن با تاریخی‌ترین این مسابقات ویمبلدون است. بازیکنان برای ادامه فصل به زمین‌های هارد باز می‌گردند. که شامل بازی‌های اپن آمریکا می‌شود و با فینال تور جهانی atp خاتمه میابد.

انتخاب نوع زمین تنیس برای بازیکنان تفریحی بستگی به محل زندگی‌شان دارد. اما تفاوت بین انواع زمین تنیس در چیست؟ بطور متداول سه گونه زمین تنیس وجود دارد: زمین‌های هارد، خاکی و چمن. از نظر اندازه هر سه این زمین‌ها با هم برابرند. طول و عرض یک زمین استاندارد برابر با 23.77 و 10.93 است. و حاشیه تقریبی 5 الی 6.5 متر از هر طرف دارد. در هر کدام از این زمین‌ها بازی بصورت متفاوتی انجام می‌شود.با شناخت ویژگی‌های هر یک از زمین‌ها بازیکنان می‌توانند نوع بازی خود را انتخاب کنند و با زمین تطبیق دهند.

زمین‌های هارد hard court

زمین‌های هارد یکی از پر مخاطب‌ترین زمین‌ها است. این زمین‌ها از لایه‌های ترکیبی اکرلیک هستند که یک لایه آسفالت یا سیمان را پوشش می‌دهند و در نهایت با رنگ آبی یا سبز نقاشی می‌شوند. نگهداری بسیار راحت این زمین‌ها باعث محبوبیت‌شان شده است.

سرعت بازی در زمین‌های هارد متوسط تا زیاد است. که به نسبت زمین‌های خاک سریعتر و به نسبت زمین‌های چمن کندتر است. یکی از عواملی که در سرعت این زمین‌ها تاثیرگذار است، میزان شنی است که به رنگ‌شان اضافه می‌شود. هرچه میزان شن بیشتر باشد، اصطکاک سطحی بیشتر است و در نتیجه سطح آرامتر است.

از ویژگی‌های زمین هارد قدرت و سرعت این زمین‌ها است که ایده آل بازیکنانی با ضربات فلت و قدرتی است. بازیکنان برای هماهنگ شدن با سرعت زمین نیاز دارند سویینگ‌شان را کوتاهتر کنند و از ویژگی‌های زمین بهره ببرند.

hard court

زمین سخت

زمین‌های خاکی  clay court

زمین‌های خاکی بیشتر در اروپا و آمریکای لاتین متداول است. سطح یک زمین خاکی معمولا  از سنگ خرد شده، آجر خرد شده یا صدف خرد شده تشکیل شده است. و به رنگ قرمز است. متریال استفاده شده در ساخت این زمین‌ها باعث می شود که نگهداری این نوع زمین نسبت به زمین هارد سخت تر باشد. و محبوبیت کمتری داشته باشد. آماده سازی زمین شامل فشرده سازی (غلطک زدن) و آبیاری به طور مرتب می‌شود. شرایط زمین‌های خاک برای بازی باید کاملا ایده آل باشد. اگر زمین خیلی خشک باشد مثل بازی بر روی شن است و باعث سر خوردن می شود. و اگر خیلی خیس باشد باعث پیچ خوردن مچ پا می‌شود.

زمین‌های خاک به عنوان کند‌ترین نوع زمین‌ها شناخته می‌شود. توپ روی این نوع از زمین جهش بیشتر و آرامتری دارد. ویژگی این زمین‌ها نسبت به میزان رطوبت متغیر است. هر چه سطح خاک خشک‌تر باشد، اصطکاک کمتری ایجاد می‌شود، در نتیجه توپ جهش کمتر و سرعت بیشتری دارد. وقتی میزان رطوبت زیاد باشد، اصطکاک بیشتر می‌شود و توپ‌ها آرامتر و جهش بیشتر می‌شود. بازگرداندن این توپ‌ها سخت تر و زمان گرفتن هر امتیاز طولانی‌تر می‌شود.

این زمین‌ها مناسب بازیکنانی است که از انتهای زمین بازی می‌کنند و رالی‌های تداومی و ضربات تاپ اسپین دارند. همچنین سرویس‌های تاپ اسپین به دلیل جهش زیاد در این سطوح به عنوان موثر ترین سرویس‌ها شناخته می‌شود. در زمین‌های خاکی ضربات فلت در برخورد با زمین شتاب خود را از دست می‌دهند و در نهایت در این سطوح تاثیر کمتری دارد.

clay court

زمین خاک

زمین‌های چمن grass court

چمن سنتی‌ترین نوع زمین‌های تنیس است که از اواخر 1800 مورد استفاده قرار گرفته‌اند. زمین‌های چمن در انگلیس و شمال غربی آمریکا متداول است. از سال 1977 تا به امروز در مسابقات ویمبلدون از این نوع زمین استفاده می‌شود. نگهداری بسیار سخت این زمین‌ها باعث شده که کمترین محبوبیت را نسبت به انواع دیگر داشته باشند. بطور مثال بر اساس اعلام سایت ویمبلدون آماده سازی زمین برای مسابقات قهرمانی حدود 15 ماه زمان می برد.

سطح زمین‌ها شامل چمنی است که بر روی خاک بسیار متراکم روییده است. از زمین‌های چمن بعنوان سریعترین نوع زمین‌ها یاد می‌شود. نرمی و چمنی با سطح اصطکاک پایین باعث سرعت بیشتر و جهش کمتر توپ‌ها می‌شود. ساختار چمن مستقیما در شرایط بازی موثر است. اینکه چقدر کوتاه یا بلند باشد یا اینکه چقدر تازه است. تمام موارد گفته شده سبب می‌شود در رویدادهایی مانند ویمبلدون شرایط بازی در طول تورنمنت تغییر کند.

در این زمین‌ها به نسبت سایر زمین‌ها رالی ها کوتاهتر و سریع‌تر هستند. چرا که توپ‌ها جهش کمتر و سرعت بیشتری دارند. به سبب سرعت و قدرت زیاد در زمین‌های چمن سرویس و جواب سرویس نقش تعیین کننده‌ای دارند. به همین دلیل چمن سطح مورد علاقه بازیکنانی با استایل سرویس و والی است تا به حریف اجازه رالی کردن ندهند.

grass court

زمین چمن

گونه‌های دیگر زمین‌های تنیس

زمین‌های چمن مصنوعی که ظاهر تقریبا یکسانی با چمن طبیعی دارند. این زمین‌ها عمدتا به عنوان زمین‌های تنیس تفریحی استفاده می‌شوند. چمن مصنوعی محبوب بازیکنان غیر حرفه‌ای است و در مسابقات رسمی atp یا تور‌های wta استفاده نمی‌شوند.  از علل محبوبیت این زمین‌ها، نگهداری بسیار ساده و کم آنها نسبت به چمن طبیعی است. همچنین در همه نوع آب و هوا قابل استفاده است.

زمین‌ تنیس موکت از دیگر انواع زمین است. در گذشته در تور تنیس حرفه‌ای مردان، فینال های wts، مسترز پاریس، مسابقات داخل سالن us pro و کرملین کاپ مورد استفاده بوده ولی از سال 2009 به بعد استفاده نمی‌شود.

در ایران بیشتر از چه نوع زمین تنیسی استفاده می‌شود؟

انتخاب نوع زمین تنیس بطور مستقیم بستگی به اقلیم و شرایط آب و هوایی و مصالح در دسترس دارد. با توجه به موارد گفته شده زمین خاک بهترین گزینه برای استفاده در کشور ما است. زیرا هم با شرایط آب و هوایی سازگاری دارد و هم دسترسی به مصالح مورد نیاز ساخت زمین راحت است.

زمین‌های هارد استاندارد از نظر دسترسی به مواد اولیه برای کشور ما مناسب نیست. چرا که مواد اولیه وارداتی هستند و هزینه بر. از طرفی زمین چمن هم بدلیل شرایط ساخت و نگهداری بسیار سخت و پر هزینه، جزو گزینه‌ها نمی باشد.

 

انواع زمین تنیس